Gitara
Artykuły
Geneza gitary
Elektryczna
Klasyczna
Teoria
Techniki gry
Strojenie
Tabulatura
Akord
Budowa akordu
Spis chwytów
Skale
Interwały
Producenci
Ibanez
Fender
Cort
Gibson
Epiphone
Inne
Tuner
Metronom
 
 
 
  Zaprezentuję wam kilka podstawowych technik.

Slide

Technika slide polega na zagraniu dwóch lub więcej dźwięków w ten sposób, że zamiast stawiać kolejne palce, przesuwamy jeden palec po strunie w górę lub w dół gryfu. Przesunięcie w górę gryfu oznacza, że przesuwamy palec od progu niższego do wyższego, np. od 5 do 9.
Zwróć uwagę na położenie ukośnej kreski oznaczającej technikę slide:
slide w górę /
slide w dół \


 e|---------------------------------|
 H|---------------------------------|
 G|----5/9---------10\8-------------|
 D|---------------------------------|
 A|---------------------------------|
 E|---------------------------------|



Hammer ON

Technika ta polega na zagraniu wybranego dźwięku przez uderzenie opuszkiem palca lewej ręki w strunę, bez trącania struny prawą ręką. Uderzenie musi być silne. Po nim palec pozostaje na strunie na danym progu, dociskając ją do powierzchni gryfu. Aby wzmocnić siłę palców, możesz wykonywać następujące ćwiczenie.


 e|---------------------------------|
 H|---------------------------------|
 G|----5h6--------------------------|
 D|---------------------------------|
 A|-------------------12h14---------|
 E|---------------------------------|



Pull-off

Technika ta polega na zagraniu dźwięku przez energiczne oderwanie palca lewej ręki ze struny (zszarpnięcie struny w dół). Zagrany w ten sposób dźwięk oznaczamy literką „p„ Może to być dźwięk pustej struny lub dźwięk na dowolnym progu. Technika wymaga silnych palców.


 e|---------------------------------|
 H|---------------------------------|
 G|--5-5h6p5-5----------------------|
 D|---------------------------------|
 A|----------------14-14h12-12------|
 E|---------------------------------|

Dźwięk na progu 14 postaraj się zagrać palcem serdecznym, a na 12 trzymaj już palec wskazujący. Później po prostu uderz w strunę i puść palec serdeczny.

Bending

Technika ta polega na wygięciu struny w górę (lub w dół). Kciuk opieramy zazwyczaj o górną krawędz gryfu aby pomógł nam wykonać podciągniecie.
Najczęściej spotykane oznaczenia techniki bending wyglądają tak:
b - podciągnięcie struny o półton (jeden próg),
B - podciągnięcie struny o cały ton (dwa progi),
12b(14) - jawne określenie o ile progów należy podciągnąć strunę; po podciągnięciu struny należy uzyskać dźwięk podany w nawiasach.


 e|--------------------------------------------------------|
 H|--13-15-15b--15b(13)-----12-13-13B--13B(12)-------------|
 G|----------------------14----------------------14-12-14--|
 D|--------------------------------------------------------|
 A|--------------------------------------------------------|
 E|--------------------------------------------------------|



Tapping

Technika bardzo efektowna, chętnie stosowana przez gitarzystów rockowych i metalowych. Polega na tym, iż palec prawej ręki uderza w strunę na wybranych progach, jakby grał techniką hammer on. Dodaje w ten sposób dźwięki podobne do tych, które grają palce lewej ręki. Palec prawej ręki może też po uderzeniu w strunę (hammer on), wykonać zszarpnięcie (pull-off), dając następny dźwięk.

Tappingiem można grać bardzo szybko, kilkanaście dźwięków na sekundę. Można też łatwo zagrać kolejno po sobie dźwięki znacznie od siebie oddalone (duży interwał). W tym należy upatrywać atrakcyjności tej techniki.


 e|----------------------------------------------------------|
 H|----5-h8-T12-p5-h8-t12------p5-h8-T13-p5-h8-t13-----------|
 G|----------------------------------------------------------|
 D|----------------------------------------------------------|
 A|----------------------------------------------------------|
 E|----------------------------------------------------------|

 e|----------------------------------------------------------|
 H|----p7-h10-t13-p7-h10-t13------p7-h10-t15-p7-h10-t15------|
 G|----------------------------------------------------------|
 D|----------------------------------------------------------|
 A|----------------------------------------------------------|
 E|----------------------------------------------------------|



Vibratio

Jest wiele sposobów uzyskiwania wibracji. Jednym z nich jest bardzo szybkie podciąganie i opuszczanie strun albo poprzez cykliczne drgania palca (palców) lewej dłoni w górę i w dół na przemian podciągając i opuszczając. Można takiego czegoś dokonać także poprzez działania samą wajchą naprzemian szybko w górę i w dół.

Istnieją różne oznaczenia tej techniki gry na tabulaturze.


 e|---------------------------------|
 H|-----5v--------------------------|
 G|-----------8~--------------------|
 D|-----------------12~~~~~~--------|
 A|---------------------------------|
 E|---------------------------------|



Mute

Technika polegająca na stłumieniu danej struny. Można to robić nadgarstkiem prawej ręki albo po przez dotknięcie (nie dociskanie) struny palcem lewej ręki.

Na tabulaturze wygląda to tak:


 e|------x--------------------------|
 H|------10-------------------------|
 G|------x--------------------------|
 D|------x--------------------------|
 A|------8--------------------------|
 E|------x--------------------------|

Jest to pierwszy riff z piosenki Scar Tissue - Red Hot Chili Peppers. Struny tłumimy palcami lewej ręki.

Ghost Note

Jest to taka nuta, którą czujesz, ale nie słyszysz. Gra się ją zdecydowanie lżej, ciszej niż inne, bez podkreślania jej w żaden sposób. Taki zabieg artykulacyjny zdecydowanie ożywia graną frazę pod względem dynamiki. "Nutę-ducha" zwykle oznacza się w tabulaturach po przez ().


 e|----------------------------------------------------|
 H|----------------------------------------------------|
 G|-----11--(12)--11p9-----11--(12)--(11)--(12)p9------|
 D|----------------------------------------------------|
 A|----------------------------------------------------|
 E|----------------------------------------------------|

 
statystyka