Gitara
Artykuły
Geneza gitary
Elektryczna
Klasyczna
Teoria
Techniki gry
Strojenie
Tabulatura
Akord
Budowa akordu
Spis chwytów
Skale
Interwały
Producenci
Ibanez
Fender
Cort
Gibson
Epiphone
Inne
Tuner
Metronom
 
 
 
  Akord jest to współbrzmienie trzech(lub większej ilo¶ci dĽwięków) różnych co do wysoko¶ci; wzajemny stosunek tych wysoko¶ci okre¶lany jest przez zasady harmonii, akustyki i psychologi muzyki; możemy wyróznić trójdĽwięki, czterodĽwięki.., aż do dwunastodĽwięków. Akordy mog± mieć różn± budowę: tercjow± (głównie XV-XIX wiek) oraz kwartow± i sekundow±(XX wiek).

Chwyt gitarowy
Polega na przyci¶nięciu odpowiednich strun przy odpowiednich progach i uzyskaniu w ten sposób dĽwięków wchodz±cych w skład danego akordu. Akordy to najczę¶ciej trójdĽwięki, czyli 1-szy, 3-ci i 5-ty dĽwięk danej gamy np.:

C-dur - to dĽwięki: c, e, g
F-dur - to dĽwięki: f, a, c
f-mol - to dĽwięki: f, as, c

CzterodĽwięki to najpro¶ciej: trójdĽwięk + dĽwięk gamy, którego numer podany jest przy nazwie np.:

a - mol 7 - to dĽwięki: a, c, e, g (nr 1, 3, 5, 7)
D - dur 4 - to dĽwięki d, fis, g, a (nr 1, 3, 4, 5)

Ten sam akord można złapać na kilka sposobów.
Dużymi literami oznaczamy akordy durowe, natomiast małymi - molowe.

 
statystyka