Gitara
Artykuły
Geneza gitary
Elektryczna
Klasyczna
Teoria
Techniki gry
Strojenie
Tabulatura
Akord
Budowa akordu
Spis chwytów
Skale
Interwały
Producenci
Ibanez
Fender
Cort
Gibson
Epiphone
Inne
Tuner
Metronom
 
 
 
  Po pierwsze trzeba znać rozłorzenie dzwięków na gryfie (zawsze występują w kolejności:E F F# G G# A A# H C C# D D#):


    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22
 e|-F-|-F#|-G-|-G#|-A-|-A#|-H-|-C-|-C#|-D-|-D#|-E-|-F-|-F#|-G-|-G#|-A-|-A#|-H-|-C-|-C#|-D-
 H|-C-|-C#|-D-|-D#|-E-|-F-|-F#|-G-|-G#|-A-|-A#|-H-|-C-|-C#|-D-|-D-|-D#|-E-|-F-|-F#|-G-|-G#
 G|-G#|-A-|-A#|-H-|-C-|-C#|-D-|-D#|-E-|-F-|-F#|-G-|-G#|-A-|-A#|-H-|-C-|-C#|-D-|-D#|-E-|-F-
 D|-D#|-E-|-F-|-F#|-G-|-G#|-A-|-A#|-H-|-C-|-C#|-D-|-D-|-D#|-E-|-F-|-F#|-G-|-G#|-A-|-A#|-H-
 A|-A#|-H-|-C-|-C#|-D-|-D#|-E-|-F-|-F#|-G-|-G#|-A-|-A#|-H-|-C-|-C#|-D-|-D-|-D#|-E-|-F-|-F#
 E|-F-|-F#|-G-|-G#|-A-|-A#|-H-|-C-|-C#|-D-|-D#|-E-|-F-|-F#|-G-|-G#|-A-|-A#|-H-|-C-|-C#|-D-


      SKALA            INTERWAłY

      Jońska          1 2 3 4 5 6 7
      Dorycka         1 2 b3 4 5 6 b7
      Frygijska       1 b2 b3 4 5 b6 b7
      Lidyjska        1 2 3 #4 5 6 7
      Miksolidyjska   1 2 3 4 5 6 b7
      Eolska          1 2 b3 4 5 b6 b7
      Lokrycka        1 b2 b3 4 b5 b6 b7


Skala jonska

Jest skalą siedmiodzwiękową w której interwały sekundy małej(półtony) występuja pomiędzy 3 i 4 stopniem gamy. Stopień gamy jest to numer kolejnego dźwięku gamy. W przypadku gamy jońskiej "C" są to dzwięki E, F, H i C. Pozostałe dźwięki rozłożone są całkowito(interwały sekundy wielkiej)

Skala modalna jońska (skala durowa naturalna) w tonacji A dur:


    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22
 e|---|-0-|---|-0-|-A-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|---|-0-|-A-|---|-0-|---|-0-|-0-
 H|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|---|-0-|-A-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|---|-0-|-A-
 G|-0-|-A-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|---|-0-|-A-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---
 D|---|-0-|---|---|---|-0-|-A-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---
 A|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|---|-0-|-A-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|---
 E|---|-0-|---|-0-|-A-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|---|-0-|-A-|---|-0-|---|-0-|-0-

Skala modalna jońska (skala durowa naturalna) w tonacji C dur:


    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22
 e|-O-|---|-0-|---|-0-|---|-0-|-C-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|---|-0-|-C-|---|-0-
 H|-C-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|---|-0-|-C-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-
 G|---|-0-|---|-0-|-C-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|---|-0-|-C-|---|-0-|---|-0-|-0-
 D|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|---|-0-|-C-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|---|-0-|-C-
 A|---|-0-|-C-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|---|-0-|-C-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-
 E|-0-|---|-0-|---|-0-|---|-0-|-C-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|---|-0-|-C-|---|-0-



Łatwo zauważyć ze te dwie skale są tylko troche "przesunięte" na gryfie - np.: eolska a (a moll) ma taki sam schemat dżwięków jak skala jońska c (c dur), analogicznie skala d moll taki sam jak f dur, e moll tak jak g dur i h moll tak jak d dur. Różnice to dźwięk bazowy czyli ten od którego rozpoczynamy skalę.

a moll => C dur
d moll => F dur
e moll => G dur
h moll => D dur

Poniżej podałem jak najłatwiej opanować tą skale. Należy odpowiednią ilość razy wszystkie te schemay przegrać w góre wi wdół gryfu aż już bez problemu bedzesz wiedział jakie dzwięki należą a jakie nie do danej skali. Wymaga to wiele czasu grania codziennie.


     Pozycja 0
  0  1   2   3
 0||-0-|---|-0-|
 0||-0-|---|-0-|
 0||---|-0-|---|
 0||---|-0-|-0-|
 0||---|-0-|-0-|
 0||-0-|---|-0-|

 Pozycja I
    1   2   3   4   5   6   7
 e|---|---|-0-|---|-0-|---|-0-|
 H|---|---|-0-|---|-0-|-0-|---|
 G|---|-0-|---|-0-|-0-|---|---|
 D|---|-0-|-0-|---|-0-|---|---|
 A|---|-0-|-0-|---|-0-|---|---|
 E|-0-|---|-0-|---|-0-|---|---|

 Pozycja III
    3   4   5   6   7   8
 e|---|---|-0-|---|-0-|-0-|
 H|---|---|-0-|-0-|---|-0-|
 G|---|-0-|-0-|---|-0-|---|
 D|-0-|---|-0-|---|-0-|---|
 A|-0-|---|-0-|---|-0-|---|
 E|-0-|---|-0-|---|-0-|---|

 Pozycja V
    5   6   7   8   9
 e|-0-|---|-0-|-0-|---|
 H|-0-|-0-|---|-0-|---|
 G|-0-|---|-0-|---|---|
 D|-0-|---|-0-|---|-0-|
 A|-0-|---|-0-|-0-|---|
 E|-0-|---|-0-|-0-|---|

 Pozycja VII
    7   8   9   10
 e|-0-|-0-|---|-0-|
 H|---|-0-|---|-0-|
 G|-0-|---|-0-|-0-|
 D|-0-|---|-0-|-0-|
 A|-0-|-0-|---|-0-|
 E|-0-|-0-|---|-0-|

 Pozycja VIII
    8   9  10  11  12  13
 e|---|---|-0-|---|-0-|-0-|
 H|---|---|-0-|---|-0-|-0-|
 G|---|-0-|-0-|---|-0-|---|
 D|---|-0-|-0-|---|-0-|---|
 A|-0-|---|-0-|---|-0-|---|
 E|-0-|---|-0-|---|-0-|---|

 Pozycja X
    10  11  12  13  14
 e|-0-|---|-0-|-0-|---|
 H|-0-|---|-0-|-0-|---|
 G|-0-|---|-0-|---|---|
 D|-0-|---|-0-|---|-0-|
 A|-0-|---|-0-|---|-0-|
 E|-0-|---|-0-|-0-|---|

Skala modalna eolska (skala molowa naturalna) w tonacji A moll


    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22
 e|-O-|---|-0-|---|-A-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-A-|---|-0-|-0-|---|-0-
 H|-0-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-A-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-A-
 G|---|-A-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-A-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|-0-
 D|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-A-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-A-|---|-0-|-0-
 A|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-A-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-
 E|-0-|---|-0-|---|-A-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-0-|-0-|---|-0-|---|-A-|---|-0-|-0-|---|-0-

 
statystyka