CzterodĽwięki septymowe
W przeciwieństwie do trójdĽwięków, charakteryzuj±cych się w zasadzie neutralnym przekazem energetycznym, czterodĽwięki charakteryzuj± się dużym napięciem. Jako że mowa tu o czterodĽwiękach zbudowane tercjowo, omówimy krótko czterodĽwięki septymowe.
W skali durowej można wyróżnić cztery typy akordów septymowych (przedstawione przykłady s± oparte o skalę c-dur):
durowy septymowy - znajduje się w nim septyma wielka. Występuje na I i IV stopniu gamy durowej (poniżej: c-dur7, I stopień gamy durowej).
dominantowy septymowy - akord durowy z septym± mał±. Występuje na V stopniu gamy durowej (poniżej: g7, V stopień gamy durowej).
molowy septymowy - posiada septymę mał±. Występuje na II, III i VI stopniu gamy durowej (poniżej: d-moll7, II stopień gamy durowej).
septymowy zmniejszony - akord molowy zmniejszony z septym± mał±. Występuje na VII stopniu gamy durowej (poniżej: h-moll7/5-, I stopień gamy durowej).
Warto zauważyć, iż w przypadku septymy symbol 7 j± opisuj±cy odnosi się do septymy małej, a nie wielkiej, tak jak ma to miejsce w przypadku innych interwałów.
Omawiaj±c akordy septymowe warto zwrócić uwagę na bardzo istotn± sprawę zwi±zan± z ich zapisem. Otóż w zapisie czterodĽwięków durowych z septym± mał± nie stosuje się oznaczenia "dur" lub "maj" (major). Konsekwencje pomyłki w odczytaniu symbolu mog± być znacz±ce, ponieważ oba czterodĽwięki (durowe z septym± mał± i wielk±) maj± zupełnie inny charakter brzmieniowy. W przypadku akordów tonicznych (z septym± wielk±) stosuje się zapis z dopiskiem "dur".
Je¶li chodzi o akordy septymowe molowe, to ich zapis jest już całkiem jednoznaczny; zawsze pojawia się tutaj dopisek "moll" lub "min" (minor).